closed Momenteel gesloten     mail  info@seogi.nl
Als ondernemer met een webshop heb je diverse mogelijkheden om je producten te etaleren en onder de aandacht te brengen bij consumenten. Voor veel mensen (Google heeft een Europees marktaandeel van 90%) is de zoekmachine van Google het startpunt van hun zoektocht naar een product. Ik vertel graag iets over wat Google Shopping voor jou kan betekenen en de komst van Google’s eigen marketplace: Shopping Actions.

Wat is Google Shopping?
Met Google Shopping kun je de producten uit je webshop promoten via de Google Zoekmachine. De advertenties bestaan niet alleen uit tekst, maar zijn aangevuld met een productfoto, prijs en beschrijving. De koopintentie is hoog, omdat iemand concreet op zoek is naar een aanbieder van het product dat hij op dat moment zoekt.

Hoe werkt Google Shopping?
Wanneer iemand naar een product zoekt op Google, wordt er een overzicht getoond van verschillende aanbieders van het betreffende product. Op deze manier kun je als consument makkelijk prijzen vergelijken. Wanneer je op een advertentie klikt, word je doorgeleid naar de betreffende webshop waar je het product direct kan kopen.
shopping

De productinformatie geef je door via het Merchant Center, middels een productfeed. Google haalt hier vervolgens relevante zoektermen uit waarop je advertenties vertoond worden. Het is dus niet mogelijk om zelf op zoekwoorden te bieden (in tegenstelling tot campagnes in het Zoeknetwerk). 

Het Google Shopping-platform kent verschillende mogelijkheden om je productvermeldingen te tonen:

- Betaalde productvermeldingen (advertenties)
Betaalde productvermeldingen (advertenties) worden getoond op de homepage van Google en bovenin op het Shopping-tabblad. Ze vallen het meeste op en dus is de kans het grootst dat er op geklikt wordt. Bij deze advertenties betaal je per klik. Als er iemand op je advertentie klikt en naar je webshop gaat, betaal je hier een bepaald bedrag voor. De hoogte van dit bedrag is sterk afhankelijk van de concurrentie. Hoe meer concurrentie, hoe hoger de prijs - het is immers een veiling. De kosten heb je in de hand doordat je werkt met een vooraf ingesteld budget per dag.

- Gratis productvermeldingen
Om de strijd aan te gaan met marktplaatsen als Amazon, is Google in mei 2020 gestart met het tonen van gratis productvermeldingen in Nederland. Deze zijn alleen zichtbaar op het Shopping-tabblad, onder de betaalde vermeldingen. Het aanbieden van de productgegevens gaat op dezelfde manier als bij de betaalde variant, namelijk middels een productfeed. Iedere retailer met een webshop kan in aanmerking komen voor de gratis vermeldingen, ongeacht of je adverteeshopping actionsrt via Google.

- Kopen op Google (Shopping Actions)
Google wil van het Shopping-platform steeds meer een marktplaats maken. Dit betekent dat het voor consumenten binnenkort mogelijk is direct producten te kopen via Google.nl, het Shopping-tabblad en de Google Assistant. Je wordt dus niet meer doorgeleid naar de webshop van de verkoper, maar schaft het product aan via Google. Momenteel wordt deze functionaliteit getest in de VS en Frankrijk, maar de verwachting is dat dit binnen enkele maanden wordt uitgerold naar de rest van de wereld. Een groot verschil met het huidige model is dat je niet meer per klik betaalt, maar per verkoop.

Starten met Google Shopping
Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geraakt en wil je graag aan de slag met Google Shopping? Neem dan contact met ons op en start vandaag nog met het verhogen van je omzet!
 
checked Ruim 10 jaar ervaring   checked Officieel Google Partner   checked Duidelijke rapportages   checked Transparante kostenstructuur