closed Momenteel gesloten     mail  info@seogi.nl
Dit blog is geschreven door: Mirthe Simoen, copywriter bij EffectConnect.

Tegenwoordig zijn er zo veel webshops dat het lastiger wordt om online gevonden te worden met je producten. Je zou meer geld kunnen uitgeven aan online marketing, maar er is nóg een effectieve(re) manier om jouw producten gevonden te laten worden: het verkopen op marketplaces. Wist je dat zelfs de meeste consumenten hun online zoektocht beginnen op een marketplace?

Onderzoek van Forrester toont aan dat de helft van alle B2C (Business-to-consumer) omzet afkomstig is van marketplaces. Naar verwachting zal dit in 2022 groeien tot 66%.

Er bestaan verschillende soorten marketplaces. Zo heb je de specialistische marketplaces die verschillende merken, producten en diensten binnen één categorie aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan HomeDeco waar je allerlei home & living producten kunt vinden. Dan heb je ook nog de all-in-one marketplaces waar je allerlei soorten producten en diensten terugvindt. Mooie voorbeelden van all-in-one marketplaces zijn bol.com en Amazon.

De voordelen van verkopen via online marketplaces

  • Online Marketplaces hebben een groot bereik

Internationaal verkopen was nog nooit zo makkelijk. Door je producten op marketplaces te verkopen bereik je alleen al in Europa 300 miljoen potentiële online consumenten. Vooral de Britse en Duitse markten zijn booming.

  • Logistieke proces makkelijk te controleren

Wanneer je via marketplaces gaat verkopen heeft dit impact op je logistieke processen. Wanneer je logistieke capaciteiten niet voldoende toereikend zijn of wanneer je hier niet extra in wilt investeren kun je bij bijvoorbeeld bol.com en Amazon kiezen voor fulfillment via de marketplace. De voorraad ligt dan bij de marketplaces en zij zijn dan ook verantwoordelijk voor de gehele logistieke afhandeling. Hoewel hier wel kosten tegenover staan, bespaar je er enorm veel tijd mee. En we weten allemaal: tijd=geld. Een ander voordeel is dat je een betere levertijd kunt hanteren. Hierdoor verbetert ook je zichtbaarheid en performance op de marketplaces. 

  • Vergroot eenvoudig je naamsbekendheid 

Wanneer je via een bekende marketplace zoals bol.com je producten verkoopt dan lift je meteen mee op hun naamsbekendheid. Maar dit niet alleen, soms promoten ze ook gewoon gratis jouw producten. Dit doen ze omdat ze hun klanten van een passend aanbod willen voorzien op de plekken waar ze zoeken. Op deze manier neemt je afzetmarkt enorm toe en bereik je je doelgroep nóg beter zonder er een cent aan uit te geven! Heb je een fysieke winkel, dan kan dit offline resulteren in meer bezoekers.

Waar je op moet letten wanneer je via marketplaces gaat verkopen

  1. Je voorraad dient meermaals per dag bijgewerkt te worden. Wanneer je niet kunt  leveren doordat je voorraad niet klopt, zal de marketplace je hiervoor straffen door je bijvoorbeeld een slechtere score te geven. 
  2. Bevestig je bestellingen direct wanneer ze binnen komen. Dit kan via het dashboard van je marketplace.
  3. Neem de bestelinformatie correct over om de order goed te kunnen leveren. Een verkeerd geleverd artikel resulteert in onnodige retouren en wellicht een slechte beoordeling.
  4. Verstuur elke order met een track&trace code en voer deze ook correct in bij het dashboard van de marketplace.
  5. Het allerbelangrijkst: hou goed bij hoeveel tijd je kwijt bent met handmatig werk zoals het afboeken van je voorraad of het wijzigen van je prijzen. Besteed je hier meer dan 1 uur aan? Zorg er dan voor dat dit soort activiteiten geautomatiseerd worden. Zo bespaar je jezelf een hoop tijd en geld!

Geautomatiseerd verkopen op marketplaces via EffectConnect

Wil je ook geautomatiseerd verkopen via marketplaces? Koppel je webshop dan via EffectConnect aan de door jouw gekozen marketplaces. Zo bespaar je jezelf een hoop tijd en genereer je binnen een handomdraai extra omzet!
blog ec

Wil je meer weten over verkopen via marketplaces en de voordelen die EffectConnect hierin biedt? Download dan onze Whitepaper ‘’Starten met verkopen via marketplaces’’. 

 
checked Ruim 10 jaar ervaring   checked Officieel Google Partner   checked Duidelijke rapportages   checked Transparante kostenstructuur